Este important pentru șoferii care au cumpărat o mașină cu sistem de prindere pentru rulotă sau remorcă să știe dacă trebuie omologat cârligul de remorcare, în condițiile în care aproape orice modificare adusă mașinii trebuie acceptată de inspectorii RAR.
Legislația din România este foarte clară în ceea ce privește tipul de rulotă sau remorcă ce pot fi tractate cu permis Categoria B. De asemenea, se specifică foarte clar în Codul Rutier ce categorie de permis îți trebuie pentru a putea tracta atelaje grele.
În ceea ce privește sistemul de tractare montat pe vehicul, însă, legea nu impune niciun fel de restricție.
Ceea ce înseamnă că fiecare șofer poate monta pe mașina sa orice fel de cârlig de remorcare. Trebuie doar ca specificațiile acestuia să corespundă mașinii.
„Legea din România nu impune omologarea cuiului de tractare. Acest accesoriu este omologat deja de producător, de compania care a fabricat dispozitivul. Are o serie și o denumire, care pot fi verificate foarte ușor. Important este ca acest cârlig să fie original, pentru că doar așa putem fi siguri că respectă toate normele de siguranță”, a explicat pentru ProMotor Marian Croitoru, profesor de legislație rutieră și instructor auto.
Conform Codului Rutier, posesorii unui permis Categoria B, pentru vehicule de până în 3.5 tone, au dreptul să tracteze o rulotă. Dar, greutatea rulotei sau a remorcii nu trebuie să fie mai mare de 750 kilograme.
Cei care nu îndeplinesc această condiție, trebuie să obțină și Categoria BE de permis.
„Permisul de conducere se eliberează pentru […] categoria BE: ansamblul format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B și o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depășește 750 kg, iar masa totală maximă autorizată a întregului ansamblu depășește 3.500 kg”, se precizează în Art 30, Pct. 1c, din HG 1391/2006.
Aplicarea unui cârlig de remorcare naște întotdeauna o serie întreagă de controverse.
În multe state, atașare unui astfel de dispozitiv este interzisă când nu este tractată o remorcă sau rulotă. Pentru că, în cazul unui accident din spate, mașina cealaltă va suferi daune serioase.
Dar, în România, mulți șoferi exact la asta se gândesc când își montează un cui de tractare. Speră că mașina lor va fi protejată în cazul unui impact din spate.
Iar legea din România permite folosirea unui astfel de dispozitiv, chiar și atunci când nu este niciun atelaj remorcat.
Prețurile pentru un cârlig de remorcare pornesc de la aproximativ 100 de lei, pentru cele simpliste. Dar pot depăși 4.000 de lei, în cazul celor complexe.
De exemplu, în oferta unuia dintre cele mai importante magazine online din România, găsim la vânzare cârlig de remorcare pentru Dacia Logan la prețul de aproximativ 500 de lei.
Pe același portal, un cârlig de remorcare pentru Mercedes ML se vinde cu aproape 4.000 de lei.
Iar, un alt exemplu, cârlig de remorcare pentru Golf 6 are prețul de puțin peste 900 de lei.